Subscribe Us

header ads

[RASMI] Senarai Penuh Bantuan Prihatin Nasional RM250 Billion ~ Dibayar April & Mei 2020



Senarai Penuh Bantuan Prihatin Nasional RM250 Billion

1. Bantuan RM1,600 kepada hampir 4 juta isi rumah berpendapatan bulanan RM4,000 dan ke bawah.

2. Bantuan RM1,000 kepada hampir 1.1 juta isi rumah yang berpendapatan lebih RM4,000 hingga RM8,000 sebulan

3. Bantuan RM800 kepada 3 juta individu bujang berusia 21 tahun ke atas dan berpendapatan bulanan RM2,000 dan ke bawah

4. Bantuan secara one-off sebanyak RM200 seorang kepada pelajar institusi pengajian tinggi yang ketika ini turut terkesan

5. Bantuan tunai RM500 kepada lebih 1.5 juta penjawat awam gred 56 dan ke bawah termasuk mereka yang bekerja secara kontrak. Bayaran akan dibuat pada bulan April 2020

6. Bantuan RM500 secara one-off kepada lebih 850,000 pesara Kerajaan juga pada bulan April 2020

7. Penangguhan bayaran balik pinjaman kepada peminjam Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran mulai 1 April 2020 hingga 30 September 2020. Inisiatif ini akan memanfaatkan seramai 174,500 peminjam.

8. Kerajaan akan bekerjasama dengan NGO, persatuan dan usahawan sosial yang berkaitan untuk menyalurkan bantuan makanan, barangan penjagaan kesihatan dan tempat perlindungan dengan peruntukan sebanyak RM25 juta #prihatinrakyat

9. Bayaran penggantian pendapatan sebanyak RM50 sehari bawah MySalam, turut dipanjangkan kepada golongan B40 yang dikuarantin sebagai pesakit di bawah siasatan (PUI)

10. Pengecualian pembayaran sewa bagi PPR dan Perumahan Awam selama 6 bulan

11. TNB akan menambah peruntukan RM530 juta untuk diskaun berperingkat. Diskaun 50 peratus kepada penggunaan bawah 200 kilowatt sebulan; 25 peratus antara 201 hingga 300 kilowatt dan 15 peratus bagi 301 hingga 600 kilowatt

12. Antara pakej khas yang akan ditawarkan syarikat-syarikat komunikasi adalah internet percuma kepada semua pelanggan dengan nilai RM600 juta bermula 1 April 2020 selama tempoh pelaksanaan PKP


Senarai lanjut menyusul. sila SHARE

Post a comment

37 Comments

  1. Pasal bantuan untuk bujang yg rm 800 tu kena mohon ke atau automatik

    ReplyDelete
  2. MCM mn nk mohon bantuan ni??

    ReplyDelete
  3. Macam mana nak mohon bantuan tu

    ReplyDelete
  4. Mcmna nk mohon tu isi keluarga 1600??

    ReplyDelete
  5. Mcm mana nak mohon isi rumah RM 1600
    Dan sewa rumah persendirian

    ReplyDelete
  6. Cara nak mohon? Sbb tkde pun untk isi details online.

    ReplyDelete
  7. Yg utk bujang tuh macam mana nak mohon??? Yang pelajar ipt pulakk kitaorg terus dapat ke kat bank

    ReplyDelete
  8. auto ke harus daftar or mohon dimana mana website???

    ReplyDelete
  9. Mcm mna cara nk mohon bantuan priatin nie

    ReplyDelete
  10. macam mana nak mohon utk bantuan utk bantuan bujang 21thun tu

    ReplyDelete
  11. Tuan admin macamana hendak memohon tiada info tentang permohonan. Adakah penerima BSH saja yang layak.

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum,macam mana nak mohon..Saya tak jumpa untuk permohonan..

    ReplyDelete
  13. good day, can i know how to apply ?

    ReplyDelete
  14. mcm mana mahu mohon bantuan prihatin ni? cuba terangkan admin

    ReplyDelete
  15. Mcm mna nak memohon tu utk org yg bujang

    ReplyDelete
  16. Macam mana nak mohon bantuan rm1600 tu

    ReplyDelete
  17. Mana bantuan untuk peneroka felda ye..

    ReplyDelete
  18. Macamana nak mohon bantuan prihatin ni... Saya tk pernah dapat bantuan dari mana2 pun sebelum ni... Kena isi borang dulu ke

    ReplyDelete
  19. Asslmkm. Macam mana nak mohon untuk yang masih bujang 21 tahun ke atas tapi tak pernah mohon BSH? Ke dia bagi untuk yang dah pernah mohon BSH sahaja. Tq

    ReplyDelete
  20. Macam mana nak mohon dan adakah ini untuk penerima bsh sahaja...

    ReplyDelete
  21. Bole Saya tahu cara nak mohon bantuan prihatin ni ?

    ReplyDelete
  22. web ni nak korang klik dia punya je.mohon meninggal.tanya satu pun tak jawab

    ReplyDelete
  23. Mcm mn nak mohon bantuan ni

    ReplyDelete
  24. Mcm mn nak mohon bantuan ni

    ReplyDelete
  25. salam...mcm mn nak memohon bantuan isi rmh RM1600

    ReplyDelete
  26. mcm mana nak memohon bantuan isi rumah RM1600 ?

    ReplyDelete
  27. salam..mcmn mana nak memohon bantuan isi rumah rm1600.

    ReplyDelete
  28. nak tanyaa yg bujang tuh mcm mnaa mahu mohon?

    ReplyDelete
  29. Bujang gaji RM2000 dan ke bawah bagaimana memohon dan apa kelayakan sebenar?

    ReplyDelete